وبلاگ اموزشی

وبلاگ اموزشی در زمینه های مختلف

وبلاگ اموزشی

وبلاگ اموزشی در زمینه های مختلف

واردات یک میلیون و ۱۴۱ هزار دستگاه گوشی در سه ماهه نخست سال

براساس آمار منتشرشده از گمرک جمهوری اسلامی، طی سه ماه نخست امسال بیش از یک میلیون و ۱۴۱ هزار دستگاه گوشی تلفن همراه به ایران وارد شده است.

در طول سالیان اخیر، به‌صورت پیوسته شاهد اقبال عمومی در بازارهای بین‌المللی به گوشی‌های هوشمند و کاهش استقبال از کامپیوترها بوده‌ایم؛ البته این موضوع منحصر به کشورهای خارجی نمی‌شود و در ایران نیز چنین وضعیتی حاکم است. براساس گزارش گمرک جمهوری اسلامی ایران، در طول سه‌ماهه‌ی نخست سال‌ جاری، یک میلیون و ۱۴۱ هزار و ۶۶۶ دستگاه گوشی تلفن همراه وارد کشورمان شده است و ارزش این تعداد، ۱۹۲ میلیون و ۴۰۶ هزار دلار برآورد می‌شود که افزایشی ۱۹۴ درصدی را نسبت به ارزش گوشی‌های واردشده به کشور در بازه‌ی زمانی مشابه را نشان می‌دهد.

باید توجه داشت که افزایش قابل توجه قیمت محصولات پرچم‌دار در سال گذشته؛ نظیر برچسب قیمتی ۱۰۰۰ دلاری آیفون ۱۰، در رشد قابل توجه ارزش گوشی‌های هوشمند واردشده بی‌تأثیر نبوده است. در طول سه‌ماهه‌ی نخست سال گذشته، ۴۹۶ هزار و ۴۵۸ دستگاه گوشی تلفن همراه به ارزش ۶۵ میلیون و ۴۳۲ هزار دلار وارد کشورمان شده بود؛ بنابراین تعداد گوشی‌های هوشمند واردشده در سه‌ماهه‌ی نخست سال جاری نیز، رشدی ۲۳۰ درصدی را تجربه کرده است. 

سایت گمرک همچنین یک ماه پیش، خبری مبنی بر افزایش ۲۲۹ درصدی واردات گوشی تلفن همراه در فروردین ماه ۹۷ منتشر کرد که افزایش واردات موبایل را نشان می‌داد؛ براساس گزارش گمرک، در نخستین ماه سال‌ جاری تعداد ۲۴۹ هزار و ۱۵۴ دستگاه گوشی تلفن همراه به ارزش ۴۵ میلیون و ۴۱۴ هزار دلار وارد کشور شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر تعداد ۹۶ درصد و از حیث ارزش ۲۲۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد. در فروردین ماه سال ۹۶، تعداد ۱۲۷ هزار و ۱۸ دستگاه گوشی تلفن همراه به ارزش ۱۳ میلیون و ۷۹۰ هزار دلار به کشور وارد شده بود. این در حالی است که طی فروردین ماه سال‌ جاری تعداد یک هزار و ۳۴ دستگاه خودرو به ارزش ۲۳ میلیون و ۶۵۱ هزار دلار به کشور وارد شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد، ۷۳ درصد و از حیث ارزش ۷۷ درصد کاهش داشته است.

نقشه سایت(sitemap) چیست؟ چگونه سایت مپ بسازیم

نقشه سایت نوعی فایل می باشد که شامل تمام ادرس های موجود در یک وبسایت می باشد و بصورت عامیانه با پسوند xml ارائه و ساخته می شود xml نوعی زبان نشانه گذاری با قابلیت توسعه است سایت مپ یکی از موارد بسیار مهم در بهینه سازی وبسایت طلقی می شود.

همینطور سایت مپ شامل اطلاعات متا تگ های ادرس های وبسایت است و میزان تاثیر و اهمیت ارتباط با صفحات دیگر را شامل می شود نقشه سایت به وبسایت شما کمک می کند تا موتورهای جستجو راحت تر بتوانند اطلاعات مربوط به صفحات شما را درک و بایگانی کنند و اگر شما اطلاعاتی را در صفحات قدیمی بروز کنید بتوانند موتورهای جستجو را با خبر کنند.


ضرورت استفاده از نقشه سایت:

زمانی که ما وبسایتی داینامیک داشته باشیم و به طور مداوم در وبسایت تغییرات یا مقالات جدیدی را منتشر کنیم اگر نقشه سایت را نداشته باشیم طبیعتا آن تغییر یا مقاله دیرتر در موتورهای جستجو بایگانی می شود پس اینجاست که باید در سایتمان از سایت مپ استفاده کنیم.


معرفی تگ های سایت مپ:

<urlset>: نقشه سایت با این تگ شروع و به پاین می رسد.

<url>: اطلاعات هر لینک در این تگ ها به طور جداگانه قرار می گیرد.

<loc>: ادرس لینک هر صفحه به طور مجزا در این گونه از تگ ها قرا می گیرد.

<lastmod>: آخرین تغییرات مربوط به هر صفحه در این تگ قرار می گیرد و به شکل yyyy-mm-dd نمایان می شود.

<changefreq>: این تگ اطلاعاتی در مورد صفحه را طی زمانی مشخص را نمایش می دهد.

<priority>:نرخ اهمیت یک صفحه را مشخص می کند که عددی بین ۰٫۰ تا ۱٫۰ می باشد. 

نکاتی مهم در طراحی نقشه سایت:

استفاده از تگ های <urlset> <url> <loc> ضروری بوده و تگ های<lastmod> <changefreq> <priority>  غیر ضروری هستند و استفاده از انها ضروری نیست.

در هر سایت مپ ایندکس شده می توانید تا ۵۰۰۰۰ هزار نقشه سایت را ذخیره کنید.

تمام url های داخل نقشه سایت باید مربوط به یک دامنه سایت باشند.

سایت مپ روی روت اصلی در هاست باید قرار بگیرد.

می توانید با معرفی rss وبسایت خود آن را به عنوان نقشه سایت معرفی کنید.

حداکثر طول مجاز برای یک ادرس در نقشه سایت ۲۰۴۸ کاراکتر است.

بر اساس شواهد تگ های <changefreq> و <priority> به اجبار ربات های خزنده را وادار به بررسی روزانه وبسایت می کنند در استفاده از این تگ ها محتاط باشید زیرا اگر گوگل متوجه شود سایت مپ شما را نادیده می گیرد.

اگر تعدا صفحات ساخته شده در سایت شما زیاد باشند باعث می شود حجم زیادی را بگیرند پس استفاده از چند نقشه سایت به صورت مجزا ضروری می شود و برای کاهش حجم فایل کافیست از پسوند gzip  استفاده کنید.


نقشه سایت شامل چه مواردی می شود؟

گوگل می تواند موارد زیادی را شناسایی کند اما مهمترین پسوند هایی که می تواند از آنها پشتیبانی کند پسوندهای تصاویر,ویدئوها,اچ تی ام ال,موبایل و اخبار را شناسایی می کند.


ایجاد و ساخت نقشه سایت:

در بالا ما جزییات یک نقشه سایت به همراه استاندارهای لازمه را عنوان کردیم اما برای ساخت سایت مپ ابزار های فراوانی وجود دارد که در اینجا به برخی از آنها اشاره می کنیم:


ساخت سایت مپ با استفاده از ابزار آنلاین:

اگر سایتی استاتیک دارید و صفحات ثابتی دارد می توانید به صورت انلاین با استفاده از وبسایت xml-sitemap در مدت کوتاهی سایت مپ خود را بسازید و فایل خروجی را در روت اصلی هاست خود قرار دهید توجه داشته باشید این سرویس آنلاین تا ۵۰۰ صفحه را برای شما خروجی می دهد برای صفحات بیشتر باید از نسخه های پولی استفاده کنید.


استقبال از شفاف‌سازی؛ سیاست دیجی کالا در قبال مسائل اخیر بازار موبایل

دیجی کالا پس از انتشار لیست شرکت‌هایی که با بهره‌گیری از ارز دولتی اقدام به واردات گوشی و فروش آن بر مبنای قیمت ارز آزاد کرده‌اند، با انتشار بیانیه‌ای، به تشریح مواضع خود در قبال این موضوع پرداخت.


وزارت ارتباطات ابتدای هفته‌ی جاری اقدام به انتشار اسامی شرکت‌هایی کرد که با استفاده از ارز دولتی اقدام به واردات گوشی می‌کنند. در این بین شماری از شرکت‌های واردکننده با وجود اینکه از ارز دولتی یا همان دلار ۴٬۲۰۰ تومانی برای واردات استفاده کرده بودند، قیمت نهایی خود را بر مبنای قیمت دلار آزاد تعیین می‌کنند که همین موضوع واکنش گسترده‌ی کاربران را برانگیخت. دیجی‌کالا به عنوان بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی کشور به دلیل فروش گوشی‌های هوشمند با قیمت‌های بالا، آماج حملات گسترده‌ای قرار گرفت. حال این فروشگاه اینترنتی با انتشار بیانیه‌ای در این خصوص به موضع‌گیری پرداخته است.


دیجی‌کالا با اعلام اینکه به عنوان یک واسطه برای فروش اینترنتی عمل می‌کند، هرگونه دخالت در قیمت‌گذاری محصولات را رد می‌کند، این فروشگاه اینترنتی اعلام کرد که در ازای فروش محصولاتی نظیر گوشی‌های هوشمند، کمیسیونی ۲ درصدی دریافت می‌کند و دخالتی در تعیین قیمت محصولات ندارد، از این‌ رو شرکت‌هایی نظیر داتیس امرتات و نودیس پرداز در کنار سایر شرکت‌های واردکننده، مسئول قیمت‌گذاری هستند. در ادامه می‌توانید بیانیه‌ی دیجی کالا را مطالعه کنید:

دیجی‌کالا به عنوان شرکتی مشتری‌محور همواره شفافیت را از اصول بنیادین خود دانسته است و سعی داشته محصولات خود را با بهترین قیمت به دست مصرف‌کننده‌ی نهایی برساند. در این راستا از هرگونه شفاف‌سازی استقبال کرده و نهایت همکاری را در این زمینه داشته است.

دیجی‌کالا با وجود تلاش‌های فراوان تا به امروز موفق به واردات حتی یک عدد گوشی موبایل نشده و تاکنون هیچ ارز دولتی‌ دریافت نکرده است و هیچ اطلاعی از دریافت‌کنندگان ارز دولتی تا پیش از انتشار لیست مربوطه، نداشته است.

بعد از طرح رجیستری از طرف دولت، نگرانی‌هایی مبنی بر افزایش قیمت برای مصرف‌کنندگان نهایی وجود داشت؛ پیشنهادی از سمت وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات، مبنی بر ورود فروشگاه‌های آنلاین به عرصه‌ی واردات و فروش کالا با قیمت‌های رقابتی و کنترل‌شده مطرح شد که متاسفانه تاکنون امکان اجرایی‌شدن آن فراهم نشده است.

بنابراین کلیه‌ی گوشی‌های موبایل عرضه شده در دیجی‌کالا از توزیع‌کنندگان و واردکنندگان برندها در داخل کشور با قیمت‌های تعیین شده توسط خود تامین‌کنندگان و واردکنندگان به‌صورت رسمی خریداری شده است و قیمت‌های فاکتور شده توسط آن‌ها بر مبنای قیمت ارز آزاد یا حتی بالاتر بوده است. بدین ترتیب دیجی‌کالا با پایین‌ترین حاشیه‌ی سود مورد قبول نهادهای نظارتی، کالا را به دست مصرف‌کننده‌ی نهایی رسانده است. تاکید می‌شود که دیجی‌کالا ذی‌نفع در واردات کالا توسط هیچ‌کدام از واردکنندگان گوشی موبایل از جمله شرکت داتیس امرتات، نودیس پرداز و... نیست و آن‌ها نیز مانند باقی هزاران تامین‌کننده‌ی دیجی‌کالا در رسته‌های محصولی مختلف هستند.

دیجی‌کالا با اعتقاد به اصل شفافیت و مشتری‌محوری سوابق قیمت فروش کالای خود را به مصرف‌کنندگان نشان می‌دهد و این موضوع را یکی از اصول اساسی خود می‌داند. موجودی انبار دیجی‌کالا باتوجه به تامین کالا از تامین‌کنندگان داخلی، همواره بسیار محدود است و در بازه‌های زمانی کوتاه با قیمت‌های خرید روز، تامین مجدد می‌شود.

حتی در پلتفرم مارکت‌پلیس دیجی‌کالا که قیمت‌گذاری توسط خود فروشندگان انجام می‌شود، کمسیون دریافتی دیجی‌کالا در گروه موبایل تنها ۲ درصد است که به صورت شفاف قید شده است.

فروش دیجی‌کالا هیچ‌گاه حتی در شرایط پرالتهاب بازار که اغلب عرضه‌کنندگان از فروش کالا خودداری می‌کردند، متوقف نشد و تمام تلاش خود را برای عرضه‌ی محصولات با بهترین قیمت‌های ممکن، به انجام رساند و همواره هر کالایی که از تامین‌کننده خریداری شد، به فروش رسید. چناچه کالایی در دیجی‌کالا ناموجود شده است، تنها دلیل آن عدم موجودی آن در انبار دیجی‌کالا یا عدم تامین آن توسط تامین‌کنندگان و واردکنندگان بوده است.

تمامی ادعاهای فوق مبتنی بر مدارک و مستنداتی است که آمادگی داریم آن‌ها را به رؤیت نهادهای نظارتی و اهالی محترم رسانه برسانیم. از شفاف‌سازی اخیر در این حوزه استقبال می‌کنیم و تنها راه پیشرفت و توسعه‌ی اقتصادی کشور را شفاف‌سازی در همه‌ی حوزه‌ها دانسته و همچنین این امر را پیش‌نیازی مهم برای تحقق مهم‌ترین اصل خود می‌دانیم که همان مشتری‌محوری است.


https://www.zoomit.ir/2018/6/27/283609/digikala-statemnt-iran-mobile-market/

هواوی در جشنواره تابستان پرستاره گوشی P20 پرو جایزه می‌دهد

هواوی کمپینی را با نام جشنواره‌ی تابستان پرستاره برگزار می‌کند که طی آن به خریداران گوشی‌های هوشمند هواوی، جوایزی نظیر گوشی پی ۲۰ پرو این کمپانی اهدا خواهد شد.

هواوی کمپینی جدیدی را با عنوان جشنواره‌ی تابستانی برگزار می‌کند که طی آن خریداران گوشی‌های هوشمند مشخص‌شده توسط این شرکت، در قرعه‌کشی شرکت می‌کنند و می‌توانند شانس خود را برای برنده شدن جوایزی نظیر گوشی‌ هوشمند پی ۲۰ پرو محک بزنند.


براساس اطلاعات ارائه شده در وب‌سایت جشنواره‌ی تابستان پرستاره هواوی، خریداران گوشی‌های هوشمند وای ۵ پرایم ۲۰۱۸، وای ۷ پرایم ۲۰۱۸، نوا ۳ ای، میت ۱۰ لایت، میت ۱۰ و میت ۱۰ پرو این کمپانی که گوشی‌ها را از تاریخ ۲ تیرماه تا ۴ مرداد ۱۳۹۷ خریداری کرده باشند، می‌توانند در قرعه‌کشی هفتگی هواوی شرکت کنند؛ البته یکی از شروط اصلی شرکت در مسابقه، خرید گوشی‌های مورد نظر از فروشگاه‌های منتخبی است که هواوی لیست آن‌ها را در وب‌سایت huaweistars.com اعلام کرده است.


خریداران گوشی‌های مورد نظر هواوی می‌توانند با مراجعه به وب‌سایت اعلام شده، فرم تعیین شده را پر کرده و اطلاعات شناسایی خود و همچنین اطلاعات گوشی را که شامل کد IMEI می‌شود، وارد کنند. تایمر تعبیه‌شده در وب‌سایت کمپین هواوی زمانی باقی مانده تا قرعه‌کشی بعدی را نمایش می‌دهد.


خریداران گوشی‌های هوشمند هواوی که در این کمپین شرکت کرده‌اند، می‌توانند در محل انجام قرعه‌کشی حاضر شده و از نزدیک شاهد قرعه‌کشی باشند؛ البته مسئولان برگزاری مسابقه در صورت غیبت برنده در محل قرعه‌کشی، طی تماسی تلفنی، موضوع را به اطلاع برنده خواهند رساند


https://www.zoomit.ir/2018/6/27/283608/huawei-summer-campaign/

بیانیه انجمن واردکنندگان موبایل در خصوص حواشی قیمت بالای گوشی‌های بازار در روز‌های اخیر

انجمن واردکنندگان موبایل در خصوص حواشی ایجاد شده در خصوص قیمت بالای گوشی‌های هوشمند در بازار، بیانیه‌ی رسمی خود را صادر کرد.

طی روز‌های اخیر، قیمت گوشی‌های هوشمند در بازار یکی از مهم‌ترین اخبار حوزه‌ی فناوری بود. جایی که پس از اعلام رسمی وزیر محترم ارتباطات مبنی بر ارایه‌ی ارز ۴۲۰۰ تومانی به تمام‌ واردکنندگان موبایل، با وجود افزایش مداوم قیمت ارز در بازار نباید شاهد افزایش قیمتی در این زمینه باشیم. این موضوع باعث بازخوردهای متفاوتی شده است؛ از انتشار نام و هیئت رئیسه‌ی شرکت‌های وارد‌کننده، تا گزارش‌هایی مبنی بر سودجویی برای افراد.


دقایقی پیش انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی در خصوص این حواشی رخ‌ داده، واکنش نشان داد و بیانیه‌ی رسمی خود را منتشر کرد. در این گزارش به بررسی ابعاد مختلف واردات گوشی و تخصیص ارز به واردکنندگان در کنار شرایط بازار و نیاز مردم پرداخته شده است که در ادامه شما را به مطالعه‌ی خلاصه‌ای از آن دعوت می‌کنیم:


شفاف‌سازی در زمینه‌ی تجارت کشور و صیانت از ارز ملی بسیار ارزشمند است و پیرو دستورات ریاست محترم جمهوری اطلاعات شفافی در این خصوص باید منتشر شود. نکته مبهم در مبحص شفافیت تجاری مخصوصا در تخصیص ارز به صورت زیر است:


شفاف‌سازی در زمینه‌ی تجارت کشور و صیانت از ارز ملی بسیار ارزشمند است و پیرو دستورات ریاست محترم جمهوری اطلاعات شفافی در این خصوص باید منتشر شود. نکته مبهم در مبحص شفافیت تجاری مخصوصا در تخصیص ارز به صورت زیر است:


طی کردن تشریفات قانونی تشریفات قانونی ثبت سفارش بانکی و مراجعه به بانک عامل

ثبت و درخواست تخصیص نوسط بانک عامل از بانک مرکزی

بررسی و صدور گواهی توسط بانک مرکزی (نوعی مجوز بانک مرکزی) برای خرید ارز بین‌‌الملل

تامین وثیقه‌ی لازم توسط بازرگان و ارایه به بانک و انجام عملیات خرید ارز با پرداخت معادل ریالی

انجام عملیات خرید ارز توسط بانک یا انجام عملیات خرید ارز نیمایی در سامانه جامع از صرافی‌های مجاز

در گزارش اول وزیر محترم ارتباطات مبلغ ۲۲۰٬۶۴۳٬۲۰۷ یورو میزان ثبت سفارش تخصیص گرفته بود که ۳۰ روز اعتبار دارد و تنها بخشی از آن ممکن است توسط واردکنندگان به صورت واردات قطعی انجام شده باشد و مابقی آن یا در پروسه‌ واردات است یا بازرگانان طبق تعهد سه ماهه بایستی اقدام به واردات کنند. بدین ترتیب حلقه مفقوده در جدول منتشر شده، میزان مبلغ خریداری شده از ارز تخصیص گرفته است که پیشنهاد می‌شود جهت تکمیل فرآیند شفاف‌سازی در اسرع وقت منتشر شود.


با توجه به اجرای کامل طرح رجیستری میزان قاچاق از ۹۰ درصد تقریبا به صفر رسیده است. البته مشکلاتی مانند واردات مسافری بیش از عرف به ازای هر کد ملی و تامین ارز از شبکه‌های غیرقانونی نیز هنوز وجود دارد. به همین دلیل دولت جهت تامین سالانه حدود ۱۰ میلیون گوشی و تبلت به ارزش تخمینی ۲ میلیارد دلار، به صورت ماهانه نیاز به پرداخت ۱۶۰ میلیون دلار ارز برای حفظ تعادل بازار دارد که طی سه ماهه گذشته حدود ۵۰۰ میلیون دلار مورد نیاز حتی در سطح گواهی ثبت آماری هم تامین نگردیده است و بدین ترتیب در کنار قیمت گوشی‌های واردات مسافری نیز به تلاطم بازار دامن زده است.


واردکنندگان همیشه دارای کالای در گردش (بخشی از کالا در کارخانه، بخشی در مسیر ارسال به ایران، بخشی در گمرک و مابقی در انبارها) است و این جریان فروش و تسویه‌‌ی تعهدات بدون توفق ادامه دارد و شرکت‌ها برای انجام تعهدات خود به دولت و بانک مرکزی، برنامه‌ریزی تامین و واردات (طی دوران ۳۰ ماهه‌ای که متعهد به واردات هستند) را انجام می‌دهند. به همین دلیل نحوه قیمت‌گذاری و محاسبه قمیت تمام شده با توجه به موارد منشا ارز، هزینه‌ی سربار وارداتی، تامین قطعات یدکی و خدمات پس از فروش، نیاز به کارشناسی دقیق دارد.

قطعا به جهت حفظ حقوق مصرف‌کنندگان و صیانت از ارز ملی، بررسی و رسیدگی برای جلوگیری از هرگونه اجحاف، گرانفروشی، عدم عرضه کالا و تلاطم قیمت‌های به شدت مورد نیاز است و این انجمن آمادگی خود را برای همکاری و همراهی با دولت برای کمک به فرآیند کارشناسی و نظارت اعلام می‌کند.


با توجه به حجم بسیار گسترده اخبار و تحلیل‌ها در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، وجود برخی شیطنت‌ها و ایجاد هجمه و برهم‌زدن آرامش روانی بازار، رسیدگی و کارشناسی دقیق بسیار پیچیده می‌گردد و شاهد زیر سوال رفتن کل صنف واردکنندگان هستیم و اعتبار داخلی و حتی خارجی شرکت‌هایی که در مسیر درست فعالیت می‌کنند نیز در کنار این هجمه‌ها به خطر افتاده است.


در حال حاضر با توجه به شایعاتی مبنی بر حذف سهمیه‌ی ارزی واردات این حوزه تا تصمیم‌گیری نهایی دولت، عملا امکان برنامه‌ریزی تامین نیاز ماه‌های آتی بازار و طی کردن فرآیند سفارش‌گذاری، خرید و واردان در بازه زمانی ۴ تا ۸ هفته برای برند‌های دارای نمایندگی رسمی در کشور با مشکلات جدی روبرو است.


رای عبور از بحران فعلی  پیشنهاد می‌شود تشکیل کارگروه ویژه با حضور نمایندگان و دولت، بانک مرکزی، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و نمایندگان بخش خصوصی جهت بررسی کلیه ابعاد پیش‌روی این بازار و حل دغدغه‌های مهمی مانند تامین ارز، تعیین تکلیف بده‌های اعتباری واردکنندگان به طرف‌های خارجی، نحوه قیمت‌گذاری در حوزه عمده‌فروشی و خرده‌فروشی، ارایه‌ی خدمات پس از فروش و رسیدگی، پیگیری شکایات مصرف‌کنندگان و جلوگیری از بروز بحران اشتغال در شبکه واردات، توزیع و خدمات، تجدیدنظر در صدور مجوز واردات به برند‌های بدون نمایندگی و ارایه‌ی راه‌حل‌های عملیاتی، در دستور کار قرار گیرد.


https://www.zoomit.ir/2018/6/27/283618/cpma-official-statement-smartphone-price/